Tuesday, October 02, 2007

نقشه‏ی جدید خاورمیانه

سه‏شنبه ١٠/مهر/١٣٨۶ - ٢/اکتبر/٢٠٠٧

نشانی یک مقاله در سایت پیوند به دستم رسید درباره‏ی نقشه‏ی جدید خاورمیانه.



همان طور که دیده می‏شود هدف نومحافظه‏کاران امریکا و متحدان‏شان متلاشی کردن منطقه به کشورهای کوچکی است که کنترل آنها راحت‏تر باشد و نیز جدا کردن منابع نفتی عربستان و ایران و عراق و تبدیل این مناطق به «کشورهای مستقل».

به گفته‎ی مقاله این نقشه اولین بار در خرداد ١٣٨۵ خ /ژوئن ٢٠٠۶ در مجله‏ی «ژورنال نیروهای مسلح» چاپ شده و بعد در شهریور ١٣٨۵ خ/سپتامبر ٢٠٠۶ یک ژنرال بازنشسته‏ی امریکایی در یک کنفرانس نظامی ناتو در شهر رم ایتالیا دوباره آن را مطرح کرده است. به گزارش روزنامه‏ی زمان امروز چاپ ترکیه، دولت ترکیه به این نقشه اعتراض کرده و امریکا نیز معذرت خواسته است. اما در یکی دو هفته‏ی اخیر شنیدیم که در امریکا طرحی برای حل مشکل عراق طرح افراز یا تقسیم (partition) آن به سه منطقه‏ی کردنشین، سنی‏نشین، و شیعه‏نشین مطرح شده است.

این نقشه اشکال‏های جغرافیایی فراوانی دارد و نام‏گذاری‏ها نیز خیلی ساده‏انگارانه است اما دور از ذهن نیست که چنین طرح‏هایی وجود داشته باشد.
در پایگاه خاوران نیز در این باره مطلبی نوشته است.
و نیز این نوشته در پایگاه تاریخ و فرهنگ ایران.
اختلال در ثبات: برگرفته از سایت سازمان مراقب سیاست خارجی آلمان

از بس جمهوری اسلامی مانند چوپان دروغگویی کارهای مسخره‏ای از سوراخ شدن آفتابه‏ی یک مسجد دور افتاده تا گران شدن قیمت‏ها و آشوب‏های خیابانی را به گردن «دشمن» و «استکبار» و ... انداخته و حساسیت را از بین برده اگر واقعا روزی چنین طرحی نیز واقعیت پیدا کند دیگر کسی باور نمی‌کند.

1 نظر:

Anonymous said...

سلام واقعا اين نقشه جالب است ولي قسمتي از بلوجستان توش نيست مكران بلوجستان حوالي بندر عباس