Tuesday, April 22, 2008

قیمت نفت

سه‌شنبه ۳/اردیبهشت/۱۳۸۷ - ۲۲/اپریل/۲۰۰۸

امروز در رادیو شنیدم که هر بشکه نفت به بالاترین قیمت خود در طول تاریخ رسید. اما این افراد (به ویژه در امریکای شمالی) به قیمت چیزهای دیگر در اطراف خود نگاه نمی‌کنند.

هر بشکه نفت برابر ۴۲ گالن امریکایی/نزدیک ۳۴.۹ گالن بریتانیایی و برابر ۱۵۸.۹ لیتر است. یادم هست در کتاب «پاسخ به تاریخ» - که محمدرضا شاه پهلوی نوشته بود - در اعتراض به غربیان به قیمت بالای نفت در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ م/۱۳۵۰ خ گفته بود که شما یک لیتر آب معدنی اویان (Evian) را بیش از یک دلار می‌خرید اما وقتی یک بشکه نفت خام - که از آن هزاران محصول دیگر به دست می‌آید - به ۳۷ دلار رسیده می‌گویید خیلی گران است.

امروزه نیز همان استدلال برقرار است. برخی از همکارانم می‌گویند: خوش به حالتان. نفت و بنزین در ایران خیلی ارزان است. چند وقتی بود که می‌خواستم فهرستی از قیمت کالاهای دیگر در مقایسه با نفت خام را تهیه کنم که خوشبختانه امروز یکی از دوستان زحمتم را کم کرد و رایانامه‌ای که با همین موضوع برایم فرستاد. این هم فهرست قیمت یک بشکه (۱۵۹ لیتر) از دیگر مایعاتی که در امریکا به فروش می‌رسد:


نام کالاقیمت یک بشکه به دلار امریکا
نفت خام برنت۱۱۷
کوکاکولا۱۲۶.۴۵
شیر۱۶۳.۳۸
آب معدنی پی‌یر۳۰۰.۶۱
آب پرتقال تراپیکانا۳۰۷.۴۴
آبجوی بادوایزر۴۴۷.۲۵
دهان‌شویه‌ی اسکوپ۶۸۲.۳۴
روغن زیتون برتولی۲/۳۷۰.۷۱
عطر شانل شماره ۵۱/۶۶۶/۵۶۰.۰۰

البته باید توجه داشت که نفت ایران از نفت برنت ارزان‌تر است. در ضمن، نفت باید جزو سرمایه‌ها باشد نه منبع درآمد. زیرا بازگشت‌پذیر نیست.

این هم نموداری از قیمت نفت از سال ۱۹۴۷ م/۱۳۲۶ خ تا آگوست ۲۰۰۷ م/امرداد ۱۳۸۶ خ و رخدادهای مهم تاریخی مانند جنگ یوم کیپور و انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق و ... (برای تصویر بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید):




منبع: تارکده‌ی WTRG Economics

0 نظر: