Tuesday, January 08, 2008

تحریف تاریخ

سه‌شنبه ۱۸/دی/۱۳۸۶ - ۸/ژانویه/۲۰۰۸

در ادامه‌ی کارهای «جمهوری آذربایجان» این هم خبر دیگری از تحریف تاریخ ایران (البته با یک ماه دیرکرد!)

خبری از ایسنا به تاریخ ۱۷/آذر/۱۳۸۶ برابر ۸/دسامبر/۲۰۰۷


شبکه‌ی تلويزيون دولتی جمهوری آذربايجان (آذ.تی.وی AzTV) در حال تهيه‌ی برنامه‌ی مستندی برای تحريف تاريخ صفويه است. در اين برنامه، سلسله‌ی صفويه‌ی ايران به عنوان «دولت آذربايجان» معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاری دانشجويان ايران در باكو، اين شبکه تلويزيونی دولتی، در بخشی از سايت اينترنتی خود - که برنامه‌های در حال تهيه در اين شبکه را معرفی کرده ـ در مورد فيلم «صفويه » که توسط اين شبکه در حال تهيه است نوشته است: اين فيلم به سلسله صفويه اختصاص دارد که در دوره‌يی حدودا 240 ساله در تاريخ آذربايجان در حاکميت بوده است.

سايت اينترنتی شبکه آذ.تی.وی. در بيان اهداف ساخت اين فيلم افزوده است: هدف اصلی از تهيه اين فيلم، اهميت دادن به تاريخ صفويه به ويژه تاکيد بر دولت‌گرايی، دين و فرهنگ مان و توسعه نقاشی در دوره شاه اسماعيل است.

در معرفی فيلم «صفويه» توسط شبکه‌ی دولتی آذ.تی.وی. افزوده شده است: قرار است بخش‌هايی از اين فيلم در اردبيل و استانبول تصويربرداری شود. «علی علی‌اف» نويسنده، «تاريل ولی‌اف» تهيه کننده و «ماهر جهانگيراف» تصويربردار اين فيلم هستند.

گفتنی است در چارچوب سياست دولت جمهوری آذربايجان برای جعل تاريخ ايران زمین، «انستيتوی تاريخ آکادمی ملی علوم جمهوری آذربايجان» نيز اخيرا نقشه دوره صفويه را با نام دولت صفوی آذربايجان منتشر کرده است.

اين در حالی است که «حيدر علی‌اف» رييس جمهوری پيشين آذربايجان در واکنش به ابراز نارضايتی‌ها از تحريف تاريخ و نقشه‌های تاريخی ايران در کتب درسی جمهوری آذربايجان، در ديدار با «احد قضايی» سفير اسبق ايران در باکو، وعده جمع‌آوری نقشه‌های تحريف شده از کتب درسی جمهوری آذربايجان را داده بود. اما طی سال‌های اخير با افزايش درآمدهای نفتی دولت باکو، تلاش‌های حاکميت برای انتشار مطالب در جرايد و کتب و نيز ساخت فيلم‌های تحريف شده درباره تاريخ ايران بيشتر شده است.

0 نظر: