شنبه ١/اردیبهشت/١٣٨۶ - ٢١/اپریل/٢٠٠٧
ما آثار شاعران و نویسندگان قدیمیمان را بیشتر به صورت آثاری صرفا ادبی میبینیم و کمتر به محتوای اجتماعی و تاریخی آنها توجه میکنیم.
من در یک بازخوانی از گلستان سعدی کوشیدهام یادداشتهایی بردارم که به نظرم جالب بودند و میشد از آنها نکتههایی فهمید. قصد دارم آنها را به تدریج در اینجا منتشر کنم.
باب هشتم: این باب شامل حکمتها و گفتههای کوتاه است.
١) سه چیز پایدار نماند: ... و علم بیبحث.
٢) ارتباط مسلمان و یهود:
به طیره گفت مسلمان: گر این قبالهی من -------- درست نیست، خدایا یهود میرانم!
یهود گفت: به تورات میخورم سوگند ------------ وگر خلاف کنم همچو تو مسلمانم!
(طیره: خشم)
٣)
خاک مشرق شنیدهام که کنند ------- به چهل سال کاسهای چینی
صد به روزی کنند در مردشت ---------- لاجرم قیمتاش همیبینی
ظاهرا قدیم جنسهای چینی کمتر بنجل بودند و کیفیت داشتهاند!
مردشت= همان مرودشت در نزدیکی شیراز
۴) آبگینه همه جا یابی، از آن قدرش نیست.
تولید آیینه فراوان بوده و همه داشتهاند.
۵) بس قامت خوش که زیر چادر باشد -------- چون باز کنی مادر مادر باشد!
ظاهرا مادر بزرگهای آن موقع تندرست بوده و به سلامت خود توجه داشتهاند و به باشگاه تناسب اندام (fitness club) میرفتند.
۶) عادت غذاخوری مردم
حکیمان دیر دیر خوردند، عابدان نیمسیر، زاهدان سد رمق برگیرند، جوانان تا طبق برگیرند و پیران تا عرق کنند. قلندران چندان که در معده جای نفس نماند و بر سفره روزی کس.
٧) مشورت با زنان تباه است.
٨) عقل در دست نفس مانند مرد عاجز است با زن گُربُز.
آن موقع هم مردان زن ذلیل بودند!
٩) شرط وام گرفتن:
وامش مده آن که بینماز است --------- گرچه دهنش ز فاقه باز است
کاو فرض خدا نمیگذارد ------------ از قرض تو نیز غم ندارد
١٠) مرد ِ بیمروت زن است.
١١) اذل موجودات سگ است.
١٢) مُقامر را سه شش میباید ولیکن سه یک میآید.
ظاهرا اشاره به قماربازی با سه تاس است. زیرا تخته نرد دو تاس دارد.
١٣) اول کسی که علم بر جامه کرد و انگشتری در دست، جمشید بود.
۱۴) علم بهتر است یا ثروت؟
اهل فضیلت همیشه محروم باشند.
١۵) قدرت رشوه:
قاضی چو به رشوت بخورد پنج خیار --------- ثابت کند از بهر تو ده خربزهزار
Saturday, April 21, 2007
یادداشتهایی از گلستان سعدی - ١
نوشتهی
شهربراز |
ساعت:
3:33 PM |
پيوند دایمی
0 نظر داده شده |
نظردهی
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 نظر:
Post a Comment