Thursday, September 11, 2008

دانشنامه‌ی سیاره‌های اُسترخورشیدی

پنج‌شنبه ۲۱/شهریور/۱۳۸۷ - ۱۱/سپتامبر/۲۰۰۸

سیاره‌هایی هستند که دور ستاره‌ای به جز خورشید ما می‌گردند که در دانش اخترشناسی بدانها سیاره‌های اُسترخورشیدی (extrasolar planets) یا برون‌سیاره (exoplanets) گفته می‌شود. فرضیه‌ی وجود چنین سیاره‌هایی از زمان نیوتن مطرح بوده است اما نخستین تشخیص قطعی این گونه سیاره‌ها به سال ۱۹۹۵ م/۱۳۷۴ خ به دست اخترشناسی سویسی به نام میشل می‌یر (Michel Mayor) در فرانسه صورت گرفت. تا آغاز آگوست ۲۰۰۸ م/امرداد ۱۳۸۷ تعداد ۳۰۷ نمونه از این گونه سیاره‌ها یافت شده‌اند. برای آگاهی بیشتر به این نوشته در ویکی‌پدیا نگاه کنید.

به تازگی به همت و تلاش دکتر ژان اشنِدِر (Jean Schneider)در نپاهشگاه (رصدخانه‌ی) پاریس، دانشنامه‌ای با نام دانشنامه‌ی سیاره‌های اُسترخورشیدی برپا شده است.


دکتر ژان اشندر، اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس، مدیر پژوهش، ویژه‌کار (متخصص) فیزیک کونتوام، کیهان‌شناسی، فلسفه، و زیست اُسترخورشیدی است.

این دانشنامه پایگاه اطلاعاتی است برای مطالعه‌های استرخورشیدی و هر ماه با پیشرفت‌ها و یافته‌های تازه روزآمد می‌شود و نشانی آخرین یافته‌ها و کتاب‌ها و مقاله‌ها را نیز در خود دارد.

گنجانده‌های این تارنما (یا تارسیت) به شیوه‌ی خودکار روزآمد می‌شوند. این نوشته‌ها به زبان‌های مهم اروپایی یعنی انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، لهستانی و نیز پارسی است. زبان پارسی تنها زبان نااروپایی این مجموعه است که دکتر محمد حیدری ملایری، اخترفیزیکدان و اخترشناس ایرانی نپاهشگاه پاریس، زحمت ترجمه و نگهداری آن بخش را کشیده است.


دکتر محمد حیدری ملایری

0 نظر: