Wednesday, September 03, 2008

رقص‌های ایرانی

چهارشنبه ۱۳/شهریور/۱۳۸۷ - ۳/سپتامبر/۲۰۰۸

دوستی نشانی مجموعه‌ای فیلم در یوتوب را فرستاده که در آن تاجیکان بر موسیقی‌های ایرانی در دستگاه‌ها و گوشه‌های مختلف مانند ماهور، شور، ابوعطا رقصیده‌اند. این هم رقص‌های ایرانی تاجیکان در یوتوب.

چندی پیش نیز در تارنوشت دکتر شاهین سپنتا خواندم که کسی به نام دکتر آزادی

بر نیاز به سرودهایی برای جشن‌های میهنی مانند سرود مهرگان، سرود سده ، سرود نوروز و جز آن تاکید نمود و افزود: در بستگی با جشن‌ها و سرودها، چیز دیگری که ما نیاز داریم رقص است. آیا هنرمندان ایرانی می‌توانند رقصی برای نوروز، رقصی برای سیزده به در، رقصی برای مهرگان، رقصی برای دیگان، رقصی برای سده و... بسازند؟ این‌ها همه چیزهای ارزنده و بایسته‌ای هستند که با آنها می‌توانیم هم جوانانمان را شاد و خوش نگاه بداریم و هم از حل شدن آنها در فرهنگ‌های دیگر جهان پیشگیری کنیم و هم فرهنگ سرفراز ایران زمین را پایدار سازیم.

به گمانم این گردآیه (مجموعه) بتواند در این راستا کمکی باشد. ضمن آن که خانم فرزانه کابلی نیز در گردآوری رقص‌های محلی کارهای جالبی کرده است.

1 نظر:

Anonymous said...

سلام . وبلاگ شما از جمله وبلاگ و سایت هاییست که خیلی دوستش می دارم . مطالب شما هم همیشه خوانده می شود( چون جذاب و بیدارکننده است ) و اگر نظری نمی گذاریم دلیل بر این نیست که مطالب شما را نخوانده ایم . امیدوارم همیشه پرکار باشید مثل الآن .
فقط ، معنی برخی کلمات پارسی را در پرانتز بنویسید ( مثل همین همه ترک انگاری یا بازدیسی ) . چون ما معنی اش را نمی دانیم . خیلی ها با اینکه وبلاگ یا سایتشان در زمینه ی ادبی هست ولی به خودشان جرأت نمی دهند که از واژه های پارسی ( همچون شما ) استفاده بکنند. شاید بترسند که متن شان غیرقابل فهم شود . ولی کلمات پارسی از همین راه ، کم کم می تواند جا بیفتد .
دوستتان دارم چون آگاهانه ایران را دوست دارید .