Sunday, October 21, 2007

دریای مازندران

یک‏شنبه ٢٩/مهر/١٣٨۶ - ٢١/اکتبر/٢٠٠٧

پیشتر درباره‏ی نام دریای کاسپین یا مازندران مطلبی نوشتم.

با آمدن ولادیمیر پوتین به ایران دوباره بحث درباره‏ی سهم ملت ایران در این دریا مطرح شد. من هم موافقم که باید بر سهم ٥٠ درسدی ایران در این دریا پا فشرد. زیرا پیش از فروپاشی شوروی سهم ایران در این دریا ٥٠ درسد بود. حال اگر شوروی فروپاشید و چهار کشور جدید در کنار دریای مازندران به وجود آمده، به ایران ربطی ندارد که سهم خودش را با کشورهای جدید تقسیم کند. ضمن آن که در سال ١٩٩٢ م. / ۱۳۷۱ خ نیز پس از فروپاشی شوروی کشورهای تازه پدید آمده پذیرفتند که تعهدهای شوروی را رعایت کنند.

بی‏کفایتی و سیاست‏های احمقانه و کورکورانه برای دشمنی با امریکا و نزدیکی با روسیه حاصلش این خواهد شد که حکومت ایران با التماس بگوید بیایید دریا را بین ۵ کشور به نسبت ٢٠% تقسیم کنیم و روسیه با قلدری تمام بگوید ١٢% هم زیادتان است!

ابراهیم نبوی مطلب جالبی نوشته بود با نام پای ما ١٥٠ سال زیر پوتین آنها.

انقلاب مشروطه اتفاق افتاد، مشروطه‌خواهان که به آنها افتخار می‌کنیم، به سفارت ‏انگلیس پناهنده شدند. کلنل روس مجلس ملت و کشور را به توپ بست. روس‌ها پادشاه دیکتاتور ‏را پناه دادند. در تمام مدت انقلاب مشروطه، روس‌ها مخالف مشروطه و انگلیس‌ها طرفدار ‏مشروطه بودند. به همین دلیل ما هم مشروطه را دوست داریم، هم شعار می‌دهیم: مرگ بر ‏آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل.

جنگ آغاز شد. صدام حسین کمونیست بود، موشک صدام حسین سوخو و اسلحه‌اش ‏کلاشینکف و کاتیوشا بود. ما با موشک آمریکایی و توپ آمریکایی و مسلسل آمریکایی علیه ‏کسانی که اسم حزب شان حزب بعث بود، می‌جنگیدیم. در تمام مدت جنگ، شوروی به صدام ‏کمک می‌کرد و به ایران کمک نمی‌کرد، ما در طول جنگ یاد گرفتیم که صدام آمریکایی است، ‏انگلیسی است و اسرائیلی است. در حالی که آمریکا صدام را نابود کرد، اسرائیل هم عراق را ‏بمباران کرد و عاقبت هم دشمن ما را آمریکا و انگلیس از بین بردند و در تمام این مدت روسیه و ‏ونزوئلا و کوبا آخرین طرفداران صدام بودند. و ما همواره شعار می‌دادیم: مرگ بر آمریکا، ‏مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل.‏

شوروی سقوط کرد. امام خمینی سقوط کمونیسم را پیش‌بینی کرد، روسیه شد بیست ‏کشور و پنج کشور آن در دریای خزر ماندند. زمانی که یک کشور بود و شاه خائن بود، سهم ما ‏از خزر ۵۰ درصد بود. بعد تبدیل شد به ٢٠ درصد، بعد رسید به ١۵ درصد، بعد رسید به ١٢.۵ ‏درصد، بعد کم تر شد و کم تر شد. ما می‌توانستیم اعلام کنیم که ایران هم تبدیل به پنج کشور شده ‏است، و در نتیجه ۵۰ درصد بگیریم. اما ما چون گاز لازم نداریم و نفت داریم و تا زمان ظهور ‏حضرت هم مشکل انرژی نداریم و بعد از آن هم با نور تغذیه می کنیم، همچنان معتقدیم آمریکا و ‏انگلیس و اسرائیل باید از آذربایجان و ترکمنستان و روسیه و تاجیکستان و غیره بیرون بروند تا ‏پای برهنه‏ی ما باشد و پوتین، که وقتی به تهران آمد، شعار می‌دهیم: مرگ بر آمریکا، مرگ بر ‏انگلیس، مرگ بر اسرائیل.


هشداری درباره‏ی امکان امضای قرارداد دوم ترکمان چای در مورد دریای کاسپین

حقوق تاریخی ایران در دریای مازندران (کاسپیان): دکتر هوشنگ طالع - عبدالله مرادعلی بیگی

مقاله‏ی جالبی در هرالد تریبیون بین‌المللی درباره‏ی رقابت امریکا و روسیه بر سر منبع‌های انرژی در دریای مازندران/کاسپین.

0 نظر: