Sunday, May 04, 2008

جشن پوریم - ۲

یک‌شنبه ۱۵/اردیبهشت/۱۳۸۷ - ۴/می/۲۰۰۸

در نوشته‌ام درباره‌ی جشن پوریم گفتم که داستان چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد. زیرا خشیارشا خیلی ساده لوح است و یهودی ناشناسی (مردخای) دختری یهودی (هدسه) را به او معرفی می‌کند و با تغییر نام او به استر (اختر یا استاره) یهودی بودن او را پنهان می‌کند. خشیارشا هم بدون هیچ گونه تحقیقی فقط به خاطر زیبایی‌اش او را به عنوان ملکه‌ی ایران انتخاب می‌کند و حاضر است تمام یا نیمی از پادشاهی خود را به او ببخشد. هم چنین گفتم که منبع تاریخی دیگر برای این داستان به جز تورات نیست و نام پادشاه در نسخه‌ها و ترجمه‌های قدیمی احشویرش است و به تازگی به خشیارشا (Xerxes) برگردانده شده است.

خوشبختانه به نوشته‌ی تازه و مفصل و مستندی از دکتر امیرحسین خُنجی برخوردم که به تمامی درباره‌ی این داستان است. ایشان می‌نویسد که اصل این داستان یهودکشی در مصر زمان هخامنشیان روی داده و یهودیان بعدها آن را با شاخ و برگ‌های داستانی به دربار خشایارشا کشاندند تا خود را مهم جلوه دهند.

نکته‌ی دیگر این که من به ایرانی نبودن نام وزیر خشایارشا یعنی هامان اشاره کردم. اصلا یاد داستان فرعون در قرآن نبودم. دکتر خنجی با توجه به داستان فرعون در قرآن که نام وزیر وی هامان است و دیگر اسناد تاریخی تفسیر و روشن‌گری خواندنی از کل داستان پوریم و استر و مردخای دارد که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنم.

نوشته‌ی دکتر امیرحسین خُنجی درباره‌ی افسانه‌ی فوریم (قالب پی.دی.اف. اندازه ۱۵۲ کیلوبایت)

2 نظر:

Anonymous said...

درود به شما

با توجه به بهره برداری دشمنان ایران از این داستان ، کار شما و دکتر خنجی ارزش بالایی دارد

سپاس

Unknown said...

افسانه فوریم دکتر خنجی مطالعه شد متاسفانه وی به برخی از انیاء بنی اسرائیل مانند حضرت یوسف و دانیال که نبوت آنها محرز است بی احترامی کرده است