Saturday, August 14, 2010

بحران هویت اشکانیان!

شنبه ۲۳/امرداد/۱۳۸۹ - ۱۴/آگوست/۲۰۱۰

اشکانیان از گروه پارنی یا پرنی (Parni) از کلان‌قوم ایرانی سکاهای خاوری در منطقه‌ی شمال شرقی ایران برخاستند و با دلیری و پهلوانی خود توانستند بازماندگان اسکندر یعنی سلوکیان را از ایران بیرون رانده و دوباره پایتخت ایران را به منطقه‌ی میان‌رودان یا بابِل قدیم برگردانند و شهر تیسفون را بنا کنند. اشکانیان با تکیه بر شگردها و فناوری نظامی برجسته‌ی خود - که گونه‌ی کامل شده‌ی فناوری دوران هخامنشیان بود - توانستند چندین شکست سنگین بر رومیان وارد کنند که معروف‌ترین آنها شکست کراسوس در نبرد کارای (حرّان) در سال ۵۳ پ.م. است. در این نبرد، ایران‌اسپهبد «رستم سورِن‌پهَلو» - که در نوشته‌های رومیان «سورنا» خوانده شده - توانست با ده هزار سواره‌نظام کارآزموده و برجسته سپاه سی هزار نفره‌ی کراسوس را تارومار کند و خود کراسوس و پسرش پوبلیوس را بکشد. شکست معروف دیگر روم از اشکانیان شکست مارک آنتونی در آذرپاتکان (آذربایجان) است که در آنجا هم به خاطر سرمای زمستان و تیراندازان ماهر منطقه‌ی ماد تمام نیروهای مارک آنتونی تارومار شدند و تنها خود سردار رومی با اندکی از نیروهایش جان سالم به در بردند و توانستند به روم برگردند.

طبقه‌ی شاهی اشکانیان از هفت خاندان تشکیل می‌شد که معروف‌ترین آنها عبارتند از سورن‌پهلو، قارن (کارن) پهلو، مهران، گیو، اسپهبد، اسپندیاذ. این خاندان‌ها در زمان ساسانیان نیز همچنان دارای قدرت و نفوذ بودند و مدت‌ها ایران اسپهبد از خاندان سورن برگزیده می‌شد. بهرام چوبین نیز از خاندان مهران بود.

هیچ شکی نیست که اشکانیان از قوم‌های ایرانی بوده‌اند و زبانشان نیز زبان پارسی میانه و ادامه‌ی پارسی باستانی است که هخامنشیان بدان سخن می‌گفتند. اما شاید نخستین بار در سده‌ی نوزدهم میلادی، جورج راولینسون (George Rawlinson)، تاریخ‌نگار مشهور انگلیسی، در فصل دوم جلد ششم کتاب هفت جلدی خود به نام «هفت پادشاهی بزرگ خاور باستان» درباره‌ی اشکانیان نوشت:

آیا می‌توانیم فرض کنیم که اشکانیان از نظر رفتار و نژاد و زبان خویشان قبیله‌های ترکمانی هستند که امروزه در فاصله‌ی بین آمودریا و منطقه‌ی قدیمی اشکانیان هستند؟ .... بسیار احتمال دارد که اشکانیان از قوم‌های تورانی [منظور آلتایی] بوده‌اند و باید آنها را هم جنس هون‌ها و بلغارها و اوزبک‌ها و اویغورهای امروزی دانست. باید نزدیک‌ترین نمایندگان امروزی آنان را ترکمان‌ها دانست که تقریبا در همان منطقه‌ای زندگی می‌کنند که اشکانیان می‌زیستند. اشکانیان نیز مانند اینان در نهادشان بربر (وحشی) بودند و تنها ظاهری خارجی از تمدن بر خود گرفتند.

جالب آن که در زمان قاجار، شاهان قاجار که از ترکمانان بودند بر پایه‌ی این گونه ادعاها نسل خود را به اشکانیان می‌رساندند.

امروزه هم برخی از پان‌ترکان بر پایه‌ی این فرض و پیشنهاد غلط راولینسون ادعا می‌کنند اشکانیان ترک (یا به قول خودشان: تورک) بوده‌اند (و لابد ساسانیان «فارس» به همین خاطر با آنان دشمنی داشتند). برای نمونه نگاه کنید به این مطلب با عنوان «پارتی ترکی نیست!» که دکتر کاوه فرخ چند سال پیش در پاسخ به یکی از این ادعاهای بی‌پایه نوشته است.

اما امروز به یک ادعای خنده‌آور و بی‌پایه‌تر برخوردم که کسی به نام استیون کالینز در وبلاگ خود چنین نوشته است:
اشکانیان مرکب از ده قبیله‌ی اسراییلی (یهودی) بودند. زبان و فرهنگ اشکانیان ویژگی‌های آشکار زبان‌های اسراییلی/سامی را دارد!!! برای نمونه در منطقه‌های یهودنشین در نزدیک مدیترانه نام شهرهای زمان اشکانیان نام‌هایی یهودی بوده است! یهودی بودن اشکانیان انکارناپذیر است و اشکانیان یکی از امپراتوری‌های قوم یهود بودند. یکی از دلیل‌های سکوت درباره‌ی اشکانیان و این که در مدرسه‌های غرب سخنی و یادی از اشکانیان نمی‌شود دقیقا به خاطر همین است که یهودی بوده‌اند و همتراز روم!

چندین دقیقه به این نوشته‌های او خندیدم و خواستم دوستان هم بخوانند و کمی لذت ببرند و وقت خوشی داشته باشند.

گویا پان‌ترکان بر سر صاحب شدن اشکانیان رقیب پیدا کرده‌اند. بیچاره اشکانیان که پس از دو هزار و چندصد سال دچار بحران هویت شده‌اند و نمی‌دانند ترک بوده‌اند یا یهودی!

1 نظر:

adab doost said...

دوستان
انهایی که چندان ریشه و تبار روشنی ندارند و ملتهایی نوخاسته اند سخت در تب وتابند تا برای خود "شجره نامه ای " بیابند که ابرومندانه باشد واما درباره این ادعاها ی ترکان و یهودی ها یکی اینکه همین لغت "ترک" ساخته اندیشه ایرانی ها ست واگر ایشان از همریشگی گویشی ملت خود سخن بگویند ریشه انان در خطه گرداگرد "آلتایی" باید جسته شود که از نام ترک تا انجا که من بررسی کرده ام هیچ جایی ثبت نشده است برای نمونه ایغورها که به خاستگاه اصلیشان نزدیکترند در گذشته هیچ خبری از نام تورک نداشتهاند بلکه ایرانیان بوده اند که به همه مردمان انسوی خراسان "تورانی" و یا" تورک میگفته اند در گذر تاریخ( گذشته هایی نه چندان دور) گاهی از "هفتالی ها" "هون ها" غوزها چگلهاو....یاد کرده اند ولی این عبارت تورانی ویا تورک منحصر به روش ایرانی ها
بوده است که حتی شامل ملتهای غیر آلتایی نیز میشده است(همچون ماسازتها) دیگر اینکه اشکانیان را که
رومایان پارت میگفتند به گفته ب دانشنامههای که به زبان لاتین(لاتین رومی)
(Ethymologies Isidore of Seville)
"Parthi quoque et ipsi ab Scythis originem trahunt.."
اشکانیان(پارتها) را همتبار سکاها دانستهاند که ایرانی بودهاند و اما درباره یهودیان ایشان به چند دسته بخش میشوند "اشکنازی" "سفاردی" و میزراهی ویمنی و...که از میان انان اشکنازیها از اسیای مرکزی یا جنوب روسیه برخاستهاند و پیش از این به خزر ها شناخته میشدند به باور من و بسیاری از تاریخدانان آسیای مرکزی خود ملغمه ای از ایلهای ایرانی سکایی،سغدی،تخاری،خوارزم)و آلتایی(تاتار،ازبک،غز،..) و اسلاو و خدا میداند چه نزادهای دیگری بوده است که همین ملغمه قومها سازنده ترکان و یهودیان اشکنازی بوده است
پس درست تر اینست که بگوییم
بسیاری از ترکان و یهودیان اشکنازی براستی بخشی از ریشه شان بایستی ایرانی باشد و نه بالعکس