Monday, November 14, 2011

بی.بی.سی پارسی: اکثر ایرانیان نژاد آریایی ندارند

دوشنبه ۲۳/آبان/۱۳۹۰ - ۱۴/نوامبر/۲۰۱۱

در این هفته بی.بی.سی پارسی خبری منتشر کرد با این عنوان که «اکثر ایرانیان نژاد آریایی ندارند».در متن گزارش چنین آمده است:

گروهی از محققین ژنتیک در دانشگاه پورتسموت [پورتسموث Portsmouth] انگلیس، به سرپرستی یک محقق ایرانی به نتایج جالبی درباره[ی] نژاد ایرانیان رسیده‌اند. این گروه معتقدند اکثر ایرانیان، بر خلاف آنچه تصور می‌شود، نژاد آریایی ندارند. بلکه به نژادی تعلق دارند که حدود ده هزار سال پیش ساکن ایران بوده‌اند. این تحقیقات که قسمتی از تحقیقات جهانی ژنتیک است به سرپرستی دکتر مازیار اشرفیان بناب سال‌ها پیش در دانشگاه کمبریج شروع شده و در دانشگاه پورتسموت به نتیجه رسیده است.

باید پرسید تعریف ژنتیک «نژاد آریایی» چیست؟ داده‌های ژنتیک ایرانیان امروزی با کدام گروه مرجع به عنوان «نژاد آریایی» مقایسه شده است؟ آیا در این بررسی، منظور از نژاد آریایی، مردمان آلمانی بوده است؟ دکتر اشرفیان می‌گوید که ایرانیان امروز با مردم آسیای میانه شباهت ژنتیک ندارند. باید یادآور شد به خاطر مهاجرت‌ها و جنگ‌ها و دگرگونی‌های قومی، امروزه ساکنان آسیای میانه و تراقفقاز دیگر با باشندگان نخستین آن در دوران باستان و زمان تاریخی آریایی‌ها یکسان نیستند و ترکیب قومی و زبانی این دو منطقه بسیار تفاوت کرده است. یعنی باشندگان این دو منطقه، امروزه بیشتر مردمان آلتایی و ترکان زردپوست اند. و البته که ایرانیان با ترکان آلتایی فرق دارند. حالا این گروه با پژوهش ژنتیک ثابت کرده است که ایرانیان امروز با مردم آسیای میانه و تراقفقاز ریشه‌ی ژنتیک مشترک ندارند.

نظریه‌ی مهاجرت آریاییان از بیرون به درون پشته‌ی ایران تنها یکی از نظریه‌های مطرح در این زمینه است. یعنی درباره‌ی خاستگاه اصلی آریاییان یا ایرانیان نظریه‌های گوناگونی مطرح است:
۱) آریاییان از آسیای میانه به پشته‌ی ایران آمدند.
۲) آریاییان از تراقفقاز و جنوب روسیه‌ی امروزی و ارمنستان به پشته‌ی ایران آمدند
۳) اساسا آریاییان از فلات ایران به بیرون مهاجرت کرده‌اند نه بر عکس!

حتا اگر این پژوهش درست باشد، می‌شود از آن نتیجه گرفت که آریاییان از بیرون به ایران نیامده‌اند. البته گفتم اشکال اصلی این است که گویا در این پژوهش، داده‌های ژنتیک ایرانیان امروز با ساکنان امروز آسیای میانه مقایسه شده‌اند نه با ساکنان آسیای میانه در سه هزار سال پیش. و روشن نیست که داده‌های ژنتیک آریاییان نخستین را از کجا آورده‌اند که ایرانیان امروز را با آنان مقایسه کرده‌اند.

باید توجه داشت که از سده‌ی ششم میلادی و به ویژه از سده‌ی نهم دهم میلادی یعنی پایان دوران ساسانیان و آغاز دوران اسلامی، قوم‌های آلتایی یعنی ترکان زردپوست (و بعدها مغولان) وارد آسیای میانه شده‌اند و با قوم‌های ایرانی آن ناحیه درآمیخته‌اند. به طوری که پیشتر هم در معرفی کتاب «فرهنگ سکایی در پادشاهی ختن» نوشته‌ی هارولد بیلی گفتم، برای نمونه مردم ختن - که از شاخه‌ی ایرانیان سکایی بودند - گرچه با مردم آلتایی درامیخته‌اند اما برپایه‌ی پژوهشی همچنان ویژگی‌های ظاهری ایرانی خود را حفظ کرده‌اند. درباره‌ی منطقه‌ی تراقفقاز هم باید به یاد داشت که از دوران مغولان، ترکان زیادی در اینجا ساکن شدند و با مردم ایرانی و دیگر قوم‌های ساکن در قفقاز با هم درآمیختند. بنابراین ساکنان امروزی این دو منطقه از نظر ژنتیک با مردم ایران فرق دارند. البته معنای این سخن آن نیست که ساکنان امروزی این دو منطقه همان آریایی‌های نخستن اند و چون مردم ایران با آنان فرق دارند پس ایرانی‌ها آریایی نیستند!

از بحث ژنتیک و زیستی که بگذریم، از جنبه‌ی زبانی باید گفت که واژه‌ی «ایرانی» شکل دیگری از «آریایی» است یعنی ایر = آریایی. ایران = آریاییان. آریایی یعنی نژاده، نجیب، بااصالت. ایرانیان خود را ایر = نژاده می‌خواندند و نام اصلی کشور ما به ویژه از زمان ساسانیان «ایران شهر» (Eran-shahr) بود به معنای کشور ایرها یا کشور آریایی‌ها. پس از اسلام این نام به صورت «ایران» کوتاه شده است. این نام در شاهنامه به خاطر وزن، به صورت «شهر ایران» یا «ایران زمین» درآمده است. بنابراین گفتن این که ایرانیان آریایی نیستند یعنی ایرانیان ایرانی نیستند! مگر آن که منظورشان از «آریایی» همان بحث آلمانی‌ها باشد.

اما در سده‌ی نوزدهم و آغاز بیستم میلادی، آلمانی‌ها بحث «نژاد پاک آریایی» را مطرح کردند حال آن که بحث آریایی هیچ ربطی به آنان نداشت و آنان ژرمن بودند. آریایی مفهومی قومی و فرهنگی و زبانی است. اما از زمان آلمانی ها شد مفهوم نژادی با تعریف امروزی و اروپایی یافت. البته از قرن بیستم و زمان جنگ جهانی عده‌ای در ایران، زیر تاثیر آلمانی‌ها و اروپاییان، خیلی به موضوع «نژاد آریایی» توجه کردند و متاسفانه اکنون هم گروه‌های خاصی به ویژه در بیرون از کشور، این بحث نژادی را علم کرده‌اند که برای منافع ملی ما بسیار خطرناک است. چون هیچ پایه‌ای ندارد و سودی هم ندارد. مهم‌ترین عامل پیوند ما ایرانیان (و حتا با کشورهای حوزه‌ی فرهنگی ایران بزرگ یعنی افغانستان و تاجیکستان و ازبکستان و کازاخستان و اران و قفقاز و ...) فرهنگ و پیشینه و زبان مشترک است. نه «نژاد» آریایی. البته بیشتر مردم ایران این حس را داشته‌اند که با ترکان و عربان فرق دارند. یعنی هویت قومی جداگانه‌ای برای خویش می‌شناختند و می‌شناسند.

اکنون پان‌ترکان از ترک زبان بودن مردم آذربایجان سواستفاده می‌کنند و می‌گویند اینان هم ترک اند و «افسانه‌ی گرگ خاکستری» (بوز قورت) را به برخی جوانان ایرانی آموزش می‌دهند. یعنی چیزی که هرگز در میان ایرانیان شناخته شده نبوده است. مردم آذربایجان ایرانی اند نه ترک و منظورم هم از ترک به معنای مردمانی آلتایی با ویژگی چشمان تنگ مانند ترکمان و ازبک و ... دیگر قوم‌های آلتایی است. مردم آذربایجان ایرانیانی هستند که به مرور و به ویژه از زمان صفویان ترک زبان شده‌اند. حتا مردم امروز ترکیه نیز حاصل درآمیزی ترکان آلتایی با مردم یونانی و ارمنی و کرد ساکن در آناتولی هستند و به همین خاطر بیشترشان ویژگی‌های ظاهری ترکان را از دست داده‌اند. حتا به فرض هم که مردم آذربایجان ایران از نظر قومی ترک باشند اما از نظر فرهنگی ایرانی اند یعنی نوروز و چهارشنبه سوری و یلدا را جشن می‌گیرند. شاهنامه‌ی فردوسی و دیوان حافظ می‌خوانند. البته از آنجا که گفتن هر یاوه‌ای از پان‌ترکان دور نیست ادعا می‌کنند که نوروز هم جشنی ترکی بوده است که ایرانیان هم آن را جشن می‌گیرند!

ایرانی مفهومی فرهنگی است و برای ایرانیان، نژاد به معنای اروپایی آن هرگز مطرح نبوده است. هنوز هم ایرانیان از هر قوم و زبان و دین با یکدیگر و در کنار هم با صلح و دوستی و آرامش زندگی می‌کنند و با هم ازدواج می‌کنند و در هم آمیخته‌اند.

بنابراین اگر بخواهیم به بی.بی.سی بدبین باشیم این خبر شاید تنها خوراکی برای تجزیه‌طلبان است. واگر هم خوش‌بین باشیم خبر دقت تاریخی و فرهنگی ندارد. یعنی به موضوع فرهنگی از جنبه‌ی ژنتیک پرداخته است. از جنبه‌ی مثبت، این خبر ثابت می‌کند که مردم ایران، به ویژه ایرانیان آذربایجان با ترکان آلتایی آسیای میانه و ترکان قفقاز هیچ گونه پیوند ژنتیک ندارند و ادعاهای پان‌ترکان بر ترک بودن مردم آذربایجان بی‌پایه است.

پی‌نوشت
هم چنین نگاه کنید به این نوشتار با نام بی.بی.سی و ایرانیان غیرآریایی

9 نظر:

ادب دوست said...

با درود به شما
همانگونه که شما خود بر شمردید بدفهمی چندی از پژوهشگران از آنجا بر میخیزد که ایشان کانون آریاییان و سنجشاین فرهنگ(و نه نژاد) را در اروپای شمالی میانگارند در حالیکه خود واژه "آریایی" هیچگاه در هیچکدام از نوشته ها و اسطوره های زبانی "نورودیک" ها نیامده است و این واژه را با روش امروزی باید تنها" کپی رایت" ایرانیان و مردمان شمال هند دانست که بارها و بگونه های جور واجور این واژه را در نوشته های ادبی و تاریخی خود بکار برده اند و شرق شناسان اروپایی سده 19 در اروپا ان را از آن خود کردند و اکنون ما انگار بدهکار هم شده ایم
زبانهای کهن اروپایی همانند باسکی و اتروسکانی هیچ همانندی به زبانهای آریایی ندارند و در تاریخ ایشان م یاد آور شده اند که لاتینی ها و استروگوتها(ژرمنیهای شرقی)از بخش خاوری به اروپا کوچیده اند و البته مفهوم نژاد چندان سنجش درستی برای بررسی فرهنگ نیست ولی بررسی و بازنمایی ساختار ژنتیکی خود دانش تازه ای است که نیاز به بیطرفی وگسترده نگری پژوهشگران دارد میخواهمبگویم که ایشان یک ساختار ژنتیکی تباری ویژه را بیهوده اصل میگیرند و دیگر ساختار های ژنتیکی را شاخه های آن می انگارند و با این منش سراسر خودباورانه میخواهند همبستگی و نابستگی مردمان جهان را فرابنمایند در حالیکه ایشان باید روش جانورشناسی را در ژنتیک بکار ببرند که در آن هیچ کانون اصلی بر پایه فرهنگی برای سنجش ساختارهای ژنتیکی نیست
چون من همانند شماری از پژوهشگران بر این باورم که "آریایی" از آغاز مفهومی فرهنگی بوده است نه نژادی
و ما ایرانیان باید بیشتر به ارزشهای فرهنگیمان بنگریم و به آنها بنازیم
واژه هایی همچون "آرزو،آرمان،آراسته .." خود گواهی اند که شاید واژه آریا میخواهد خوشنهادی و بلند طبعی را بگوید
دیگران باید بخود بنازند که خود را از ما بدانند نه اینکه ما خود را بخواهیم از آنها بدانیم
با سپاس

فرهاد said...

درود بر شهربراز گرامی

درباره نژاد آریایی کاملا صحیح می گویید اما عنوان آریایی صرفا مفهوم زبانی ندارد اتفاقا مفهوم قومی هم دارد و ایرانیان بی تردید از بازماندگان این قوم هستند تا آنجا که من متوجه شدم بی بی سی استنتاج خودش را در مصاحبه آورده چون بسیار بعید است که در یک تحقیق علمی عبارت نژادآریایی را بکار ببرند و این اصطلاح منسوخ شده؛ به هر روی من هم مطلبی را در این زمینه نوشتم که از این پیوند می توانید بخوانید
سپاس

http://farda.us/?p=1208

Anonymous said...

عزیزم؛ مثل اینکه شما گزارش این تحقیق را خوب نگاه نکردید. دقیقا نظریه ی ترک بودن را هم رد کرد.

Anonymous said...

آقاى عزيز، من درست نمى فهمم مشكل شما و مخالفان اين گزارش بى بى سى چيست. از بى بى سى خيلى بدتان مى آيد، يا از واژه ى "آريايى" خيلى خوشتان مى آيد، يا با علم ژنتيك مشكل داريد؟

Anonymous said...

با سلام.

ترک‌ها یا آذری‌هایِ ایران، هر فرهنگ، زبان، نژاد یا دینی هم که داشته باشند. باز ما دوستشان داریم. متاسفانه در ایران تبعیضِ زیادی وجود داره که چون ترک‌ها هیچوقت زیرِ بارِ زور نمیروند، براشون تحملِ این وضعیت ساخته. ولی‌ عزیزان، اگر دقت کنید همه ایران زیرِ بارِ زور هست و ما خیلی‌ مناطقی داریم که از آذربایجان محروم تر هست! استانِ بوشهر، کرمان، سیستان بلوچستان، خراسان و حتا اکثرِ منطقِ استانِ فارس، دارایِ وضعیتِ بدتری از منطقِ ترک نشین هستن. از طرفِ یک دخترِ پارس.

مهران said...

نظریه‌های جدیدی منشا آریاییان را از جنوب ایران -یعنی بین جلگه خلیج فارس (قبل از این که پر آب شود) و حوالی دریاچه کویر لوت (قبل از این که خشک شود و به کویر تبدیل شود) می دانند که با پایان عصر یخبندان حدود ۵هزارسال پیش به به مناطق دیگر مهاجرت کردند و از فلات ایران خارج شدند.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87_%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C#.D8.A2.D8.B1.DB.8C.D8.A7.DB.8C.DB.8C.D8.A7.D9.86.D8.8C_.D9.85.D8.B1.D8.AF.D9.85_.DA.A9.D8.A7.D8.B4.DB.8C.D8.8C_.D8.A7.D9.8E.D9.85.D9.8E.D8.B1.D8.AF.D8.8C_.D9.BE.D8.A7.D8.B1.D8.B3_.D9.88_.D8.AF.DB.8C.DA.AF.D8.B1_.D8.A7.DB.8C.D8.B1.D8.A7.D9.86.DB.8C.D8.A7.D9.86

Anonymous said...

با درود. من کتاب "پان ترکیسم، ایران و آذربایجان" آقای محسنی رو تهیه کردم و خوندم. واقعا از هر نظر علمی و آموزنده بود. می خواستم از معرفی این کتاب توسط شما تشکر نمایم. جالبه که ایشون توی کتابشون دو سال پیش به این موضوع و تحقیقات ژنتیک و پرسمان مهاجرت آریایی ها پرداخته اند

Anonymous said...

http://www.bbc.co.uk/persian/science/2012/05/120515_l10_ashrafian_clarification.shtml

Anonymous said...

بیشترین و غالب ترین گروه ژنی در ایران j2 است که منشا آن بین النهرینه و مربوط به سامی ها یا همان اعراب میشه . در حالی که در مردم اروپا (به جز برخی نواحی جنوبی اروپا) مشاهده نشده . هاپلوگروپ r1a1 گروه ژنی آریایی ها شناخته شد چون از هندوستان تااروپا این گروه ژنی یافته شده . البته درایران درصدش بسیار کم و در کل ایران حدود 25 درصده در حالیکه هاپلوگروپ سامی ها بیش از چهل درصد در کل ایران پراکندگی داره .قفقازی ها و ترکها هم دیگر گروههای ژنی پرتعدادند .شما بهتره از این خواب آریایی بیدار شوید !کسی که خود را آریایی می داند بهتر است به شمال هند که هاپلوگروپ r1a1 بیشترین است(80 درصد)مهاجرت کد . بیشتر مردم ایران از نژاد بومیان هفت هزار ساله فلات ایران هستند و آریایی ها و ترکها بعدا آمدند و تاثیرات ژنتیکی شان بسار کمتر است .