Sunday, September 23, 2007

تخریب به قصد تقریب

یک‏شنبه ١/مهر/١٣٨۶ - ٢٣/سپتامبر/٢٠٠٧

یک مسلمان واقعی هر کاری که می‏کند باید برای نزدیکی به خدا (قربت الی الله) باشد. مرحوم آیت الله طالقانی در خطبه‏های نماز جمعه‏ی تهران می‏گفت همه چیز باید در راه خدا (فی سبیل الله) باشد. نماز فی سبیل الله. جهاد فی سبیل الله. زکات فی سبیل الله. اما ظاهرا دوران این حرف‏ها گذشته است و «قربت الی فلان شیخ الخارجی» نیز می‏توان گفت.

گویا مسئول انجمن نزدیکی بین مذهب‏ها [ی اسلامی] یا به اصطلاح «تقریب بین المذاهب» با درخواست یکی از شیخ‏های سنی مصری برای ویران کردن یکی از آثار باستانی موافقت کرده است.

این بنا که در نزدیکی شهر کاشان قرار دارد طبق باور مردم و نیز با پشتیبانی حکومت شیعی ایران متعلق به فیروز ابولولو است یعنی ایرانی مشهوری که عمر ابن خطاب دومین خلیفه‏ی اسلام را کشت. این «امامزاده» دارای زیارت‏نامه‏ای بوده و محل زیارت مردم کوچه و بازار است.
گویا وی برای رضایت یک شخص خارجی اعلام کرده که اینجا اصلا مزار قاتل عمر نیست بلکه گور یک درویش گمنام است و تخریب آن نیز برای تقریب بین شیعیان و سنیان اشکالی ندارد.

من در اینجا اصلا با مسائل سیاسی و اعتقادی (مانند درستی انتساب این مزار به شخصی به نام فیروز ابولولو کاری ندارم و نیز احترام و یا پرستش مزار مردگان) کاری ندارم (و شاید این اشتباه و نشان سادگی من باشد!). من بیشتر از دید فرهنگی می‏نویسم. به نظر من این یعنی دخالت یک شخص خارجی و تصمیم‏گیری وی برای برقراری یا نابودی بناهای یک کشور مستقل دیگر. اگر فردا همان شخص گفت وجود برج طغرل در شهر ری یا وجود مقبره حضرت عبدالعظیم مانع نزدیکی دو مذهب شیعه و سنی است چه؟

گزارش مفصلی در این باره را در این نوشته از دکتر شاهین سپنتا بخوانید همراه با توضیحاتی درباره‏ی شخصیت پیروز نهاوندی سردار ایرانی یا همان فیروز ابولولو و نیز عکس‏های جالبی از این بنا.


ناز شست قداره‏کش مولی علی، حضرت ابولولو صلوات!

ظاهرا فرهنگ لمپنی و الواطی به زمان صدر اسلام نیز گسترش داده شده و حضرت علی لوطی‏ای شده که فیروز ابولولو قداره‏کش او است!

0 نظر: