Monday, September 17, 2007

یک شب با شاهنشاه

دوشنبه ٢۶/شهريور/١٣٨۶ - ١٧/سپتامبر/٢٠٠٧

دوستی برایم تکه‏ای از فیلم سینمایی جدیدی را در پایگاه یوتوب فرستاده که در لس آنجلس درباره‏ی هخامنشیان ساخته‏اند به نام «یک شب با شاهنشاه» یا One Night with the King.

گوشه‏ای از یک شب با شاهنشاه

نمی‏دانم که آیا عوامل تهیه و ساخت این فیلم ایرانی هستند یا نه. اگر آره، این که بالاخره ایرانیان تصمیم گرفتند چنین کاری بکنند خیلی خوب است. اما متاسفانه چند اشکال بزرگ و زننده در همین قسمت کوتاه جلب توجه کرد:

١) در گزارشی که همراه این فیلم است خواننده‏ی آواز فیلم که خانمی امریکایی است به نام شینی (Shanei) و گویا دوست دختر و یا «نامزد» اندی خواننده‏ی ایرانی ساکن لس آنجلس است می‏گوید «من آوازم را به فارسی، زبان باستانی ایران خوانده‏ام». و با آن که برای همه چیز از صفت پرژن استفاده می‏کند اما دایم از زبان «فارسی» (Farsi) به جای پرژن (Persian) یاد می‏کند. گزارشگر امریکایی نیز گمان می‏کند که شینی به زبان پارسی باستان ترانه خوانده است و با تعجب می‏پرسد یادگیری آن سخت نبود. او هم در جواب می‏گوید نه. لس آنجلس پر است از ایرانی!

٢) در این قسمت کوتاه ایرانیان یا پارسیان همه سبزه و سیاه سوخته اند و مانند عرب‏ها لباس پوشیده‏اند. در حالی که لباس ایرانیان زمان هخامنشی متفاوت بوده است. نمی‏دانم با این همه استاد و ایران‏شناس که در کالیفرنیا حضور دارند چرا این فیلم این قدر ضعف فنی دارد.

٣) گویا داستان درباره‏ی خشایارشا و زن یهودی وی استر (اختر یا ستاره) است. طبق داستان‏های عهد عتیق کتاب مقدس، خشایارشا به سفارش وزیرش به نام هامان قصد قتل عام یهودیان را داشت اما استر زن او شد و مانع از قتل عام یهودیان شد. اگر چنین باشد، شاه این فیلم هیچ شباهتی با خشایارشا ندارد. این هنرپیشه قیافه‏ای اروپایی و صورتی برنزه دارد!

در ضمن به نظر من داستان استر هیچ نشانی از نقش و اهمیت هخامنشیان در تاریخ تمدن را بیان نمی‌کند.

پی‏نوشت: هیچ یک از دست اندرکاران ایرانی نیستند. یک شب با شاهنشاه در پایگاه داده‏ی اینترنتی فیلم‏ها (آی.ام.دی.بی.)

0 نظر: