Tuesday, September 22, 2009

حذف پادشاهان از کتاب‌های تاریخ مدرسه

سه‌شنبه ۳۱/شهریور/۱۳۸۸ - ۲۲/سپتامبر/۲۰۰۹

به گزارش خبرگزاری مهر و «جام جم آنلاین»، قرار است تاریخ سیاسی و نظامی و پادشاهان از کتاب‌های تاریخ مدرسه‌های ایران حذف شوند و به جای آن به جنبه‌های فرهنگی و تمدن‌ساز توجه شود.

مهر: رئیس گروه «مطالعات تاریخ» وزارت آموزش و پرورش از آغاز تغییرات جدید در کتب تاریخ مقاطع راهنمایی و متوسطه خبر داد و گفت: در تغییرات جدید، تاریخ‌نگاری‌های نظامی و پادشاهان از کتب تاریخ این مقاطع تحصیلی حذف می‌شود.

یعقوب توکلی افزود: کتاب‌های تاریخ جدید این دو مقطع با رویکرد فرهنگی و تمدن‌پرور جایگزین تاریخ‌نگاری‌های سیاسی و نظامی پادشاهان و جنگها می‌شود. در این رویکرد پادشاهان و جنگجویانی نظیر چنگیزخان مغول یا سلطان محمدشاه و پادشاهان دیگری از این قبیل حذف و به جای آنان [به] چهره‌های تمدن‌سازی همچون خواجه نصیر طوسی، زکریای رازی، ابوعلی سینا و ... پرداخته و توجه می‌شود.

توکلی اضافه کرد: تاکنون چند متن این کتاب در این مقاطع تغییر داده شده اما این تغییرات تدریجی است و سالها به طول می‌انجامد.

وی تغییرات در محتوای کتاب‌های تالیفی در آموزش و پرورش را بسیار دشوار خواند و گفت: تغییرات کتاب در آموزش و پرورش مثل دانشگاه‌ها نیست که استاد جزوه‌ای را معرفی کرده و بعد دوباره تعویض کند.

رئیس گروه مطالعات تاریخ وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در کتاب تاریخ در رویکردی دیگر بیشتر به سمت تاریخ معاصر هستیم، خاطرنشان کرد: خواهان توجه ویژه در متون تاریخی به انقلاب اسلامی نیز هستیم.

البته توجه به جنبه‌های فرهنگی و شخصیت‌های مهم و اثرگذاری چون رازی و خواجه نصیر و بوعلی و ... بسیار مهم است و کار پسندیده‌ای است. اما نه سال‌ها پس از آن که کشورهای عربی ِ تازه به دوران رسیده آنان را به نام خود مصادره کرده باشند.

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مُجمل...

متن کامل در جام جم آنلاین

2 نظر:

بنده said...

سلام در این باره، پستی در وبلاگم نوشتم که شاید جالب باشه.

Anonymous said...

dar shahnemeh rotam ba amalee manand cezareean zadeh shod va zendeh yad doctor jahansheh saleh in amal ra rostameeneh nam nehad