Wednesday, August 27, 2008

معرفی دو تارنمای ارزشمند

چهارشنبه ۶/شهریور/۱۳۸۷ - ۲۷/آگوست/۲۰۰۸

پروفسور پی‌یر بریان (Pierre Briant) استاد «تاریخ و تمدن هخامنشیان و امپراتوری اسکندر» در کالج فرانسه (College de France) است. ایشان دو تارنمای مهم چندرسانه‌ای به زبان‌های انگلیسی و فرانسه ساخته که اطلاعات فراوان و گران‌بهایی درباره‌ی هخامنشیان در آن دو گنجانده شده است.
برای آگاهی بیشتر درباره‌ی پروفسور بریان می‌توانید به صفحه‌ی رسمی وی در کالج فرانسه و نیز به معرفی وی در ویکی‌پدیا نگاه کنید.

۱) تارنمای «شبکه‌ی هخامنشی» (Achemenet) به نشانی http://www.achemenet.com
این پایگاه کار پیشین پروفسور بریان است و شامل اطلاعات درباره‌ی هخامنشیان است.

۲) تارنمای «موزه‌ی مجازی هخامنشیان» (MAVI) به نشانی http://www.museum-achemenet.college-de-france.fr
اين تارنما تازه‌تر است و مجموعه‌ای از ۸۰۰۰ شی را در ۸۷۰۰ تصویر به همراه ۳۲ هزار یادداشت (با حجم کلی ۱۰ گیگابایت) از ۷۵ هزار میدان کاوش در اختیار مردم و دانشمندان قرار می‌دهد. در این مجموعه می‌توان اشيا، مُهر، سكه، كاخ و ... متعلق به دوران هخامنشیان (سال‌های ۵۶۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) را مشاهده کرد که گستره‌ای از دره‌ی ايندوس (شمال هند) تا دریای مدیترانه را می‌پوشاند. اين آثار از موزه‌هایی چون لوور پاریس، موزه‌ی بریتانیایی (British Museum) لندن، موزه‌ی باستان‌شناسی مونیخ، موزه قاهره، موزه‌ی باستان‌شناسی آدانا در ترکیه، و ... به دست آمده‌اند. همان طور که گفتم تمام این یافته‌ها به صورت عکس‌هایی به همراه شرح تاریخی و باستان‌شناختی به زبان انگلیسی یا فرانسه در دسترس هستند.

برای آگاهی بیشتر درباره‌ی گنجیده‌های این موزه نگاه کنید به این پرونده در قالب پی.دی.اف (حجم ۱.۳ مگابایت)

2 نظر:

Anonymous said...

درود
درباره ی جستار اوستیا می خواستم بگویم که به نکته ی بسیار جالبی اشاره کردید و درباره ی « قلمرو زبان پارسی » می خواستم بگویم تا آنجا که من می دانم « دفتر » واژه ایست پارسی که به عربی رفته .
با ارج
محمدحسین

Anonymous said...

وبلاگ بسيار جالب وداراي مطالب غرور آفريني است