آدینه ٢/امرداد/١٣٩۴ - ٢۴/جولای/٢٠١۵
چند روزی از دوستانی نامهها و پیغامهایی دربارهی گاهشماری یا سالشماری طبری/گیلکی/مازندرانی به دستم میرسد. در بزرگداشت رسمها و زبانها و گویشهای محلی و استانی شکی نیست و من خود به این گونهگونی بسیار علاقهمند ام و میکوشم از همهی دوستان و آشنایان دربارهی زبان یا گویش محلیشان بپرسم و بیاموزم و دوستانم را به ثبت و بزرگداشت و افتخار به این میراثها تشویق میکنم. اما باید توجه داشت که همهی اینها را در قالب «ایرانی بودن» خویش بزرگ داریم و نکوشیم خدای نکرده این گونهگونگی را مایهی جداسری و بیگانهپنداری و یا برترپنداری بسازیم.
دوستی متن زیر را برایم فرستاد:
ماهها و روزهای سالشماری گیلکیاین هم چند توضیح من دربارهی این متن:
سال گیلکی، دوازده ماه ۳۰ روزه دارد به علاوه ۵ روز اضافه به نام پنجیک (panjik) که به پایان ماه هشتم اضافه میگردند که روی هم رفته سیصد و شصت و پنج روز است. و هر چهار سال یکبار، یک روز به عنوان کبیسه به نام ویشَک بر پنج روز پنجیک اضافه میگردد.
(در مقایسه روزهای هجری شمسی با گیلکی، فرض بر سالهای ۳۶۵ روزه است. در سالهای با یک روز کبیسه، از آنجایی که یک روز به اسفند ماه هجری شمسی اضافه میشود و یک روز به پنجروز پنجیک در پایان ماه هشتم گیلکی، مقایسه اندکی تفاوت خواهد کرد)
اول: نوروز ما noruz mä
از ۱۷ مرداد شمسی هجری آغاز میشود و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد. این ماه و روز اول آن، آغاز سال گیلکی است و در بزرگداشت آن شعله نوروزی (نوروزِ بل noruzə bal) میافروختند و جشن آغاز سال میگرفتند.
دوم: کورچ ما kurc mä
از ۱۶ شهریور تا ۱۴ مهر ماه هجری شمسی میباشد. در این ماه، کوهنشینان کمکم از کوهساران سربلند به سوی جلگهها سرازیر میشوند.
سوم: اریه ما arye mä
از ۱۵ مهرماه تا ۱۴ آبان هجری شمسی.
چهارم: تیر ما tir mä
از ۱۵ آبان تا ۱۴ آذر طول میکشد.
صاحب فرهنگ اسدی، یکی از معانی تیر را فصل خزان نوشته است.
شاید استعمال «تیر» و «تیرماه» در معنی فصل خزان، یادگار باقیمانده نوعی از گاهشماری قدیمیتر (پیش از مبداء سالهای باستانی ایرانی) باشد که تحویل سال را از اول تابستان میگرفتند.
در روز سیزدهم از ماه تیر ِ ما، جشن تیرما سینزه (سیزدهم تیرماه) برگزار میشود.
در این جشن، اعضای خانواده نیت میکنند و گوشوار، انگشتر، دکمه یا هرچیزی که میشناسند را در ظرف آبی که از پیش آماده شده میاندازند و دختر نابالغی در کوزه دست میکند و اشیاء را به طور تصادفی، یکییکی بیرون آورده و به بقیه نشان میدهد و رباعیخوان، یک دوبیتی گیلکی (گِلِکی) میخواند و بقیه گوش میدهند و صاحب آن چیز از محتوای دوبیتی درمییابد که نیتش برآورده میشود یا نه.
پنجم: موردال ما murdäl mä
۱۵ آذر تا ۱۴ دی ماه هجری شمسی. کوهنشینان، لاشه گوسفند و گاو را مردال گویند. در موردالما، اواخر پاییز به سبب بارندهگی، نوعی گیاه به نام tijə در کوهستانها میروید که گوسفند با خوردن آن دچار مرگ و میر میشوند.
ششم: شریر ما šarir mä
۱۵ دی تا ۱۴ بهمن هجری شمسی.
هفتم: امیر ما amir mä
۱۵ بهمن تا ۱۴ اسفند. به معنی نمیرماه، یا جاودان یا مهرماه گیلکی است. شانزدهم این ماه، امیر ِ مای هشت و هشت، یعنی ۱۶ مهرماه است که همان مهرگان معروف میباشد.
هشتم: آوَل ما äval mä
از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین هجری شمسی (چون اسفندماه در سالشماری هجری شمسی ۲۹ روزه است) طول میکشد. این ماه مقارن با اسفند و فروردین هجری شمسی است و در آن آیین کولکول چارشمبه (چهارشنبهسوری) اجرا میشود.
در پایان همین ماه، ۵ روز اضافه بر ۳۶۰ روز با نام پنجیک (panjik) جا میگیرد. هر چهار سال، یک روز به نام ویشَک نیز به این پنج روز اضافه میگردد. اگر سال ۳۶۵ روزه باشد، روزهای پنجیک به ترتیب: شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم و بیستم فروردین هجری شمسی خواهد بود و اگر سال ۳۶۶ روزه باشد، پانزدهم فروردین ویشک نام میگیرد و روزهای شانزدهم تا بیستم، باز هم پنجیک خواهند بود. در قدیم، در روزهای پنجیک، جشن میگرفتند و شخم زدن زمین و خیس نمودن شلتوک و بذر افشاندن را درست نمیپنداشتند.
نهم: سیا ما seyä mä
از ۲۱ فروردین تا ۱۹ اردیبهشت هجری شمسی.
دهم: دیا ما deyä mä
از ۲۰ اردیبهشت تا ۱۸ خرداد ماه هجری شمسی.
یازدهم: ورفًنه ما varfəna mä
از ۱۹ خرداد تا ۱۷ تیر ماه هجری شمسی. ماهی که برف نمیآید، اوج گرما.
دوازدهم: اسفندار ما esfandär mä
۱۸ تیر تا ۱۶ مرداد ماه هجری شمسی.
- این سالشماری همان سالشماری یزدگردی است که در دوران پیش از اسلام به خاطر نگرفتن کبیسهها، آغاز سال نو به تابستان افتاد. کاری که عمر خیام و دیگر اخترشناسان ایرانی در زمان جلالالدین ملکشاه سلجوقی کرد در واقع بازدیسی (اصلاح) سالشماری یزدگردی بود تا نوروز به آغاز فروردین و بهار بیفتد. این گاهشمار را به یاد جلالالدین ملکشاه، تقویم جلالی میگویند.
میتوانید به نوشتارهای سیدحسن تقیزاده یا آقای رضا عبداللهی نگاه کنید:
- تقیزاده، سیدحسن، ۱۹۳۸ میلادی، گاهشمارهای کهن ایرانی
مقالهی شادروان تقیزاده به زبان انگلیسی در این نشانی در دسترس است:
http://www.avesta.org/taqizad.htm
- عبداللهی، رضا، ۱۳۷۵، تاریخ تاریخ در ایران، تهران، امیر کبیر
هم چنین میتوانید به این مقاله از دکتر محمد حیدری ملایری نگاه کنید
http://aramis.obspm.fr/~heydari/divers/ir-cal-per.html
در دوران ساسانی مانند دوران هخامنشیان، سالشمار ایرانی دارای 12 ماه 30 روزه بود و در پایان سال پنج روز میماند که به نام وَهیزَک یا بَهیزَک یا پنجه (همان پنجیک گیلکی) جشن گرفته میشد و در سالهای کبیسه، این وهیزک شش روز بود.
بهتر است به جای «در مقایسهی روزهای هجری شمسی با گیلکی» گفت «در مقایسهی سالشمار رسمی خورشیدی ایران با سالشمار گیلکی»
- با توجه به جابجایی سر سال (از آغاز بهار به میانهی تابستان)، در سالشمار یزدگردی، تیرماه هم به مهرماه افتاد
- نام ماههای سالشمار گیلکی/طبری به نام ماههای سالشمار رسمی کنونی نزدیک اند و در بیشتر موردها گویش محلی این نامها اند. مانند
آوال = آبان.
موردال = اَمرداد.
شریر = شهریور
امیر = مهر
اسفندار = اسفند
دیا = دی
نام این ماهها در زبان اوستایی و پهلوی در مقالهی دکتر حیدری ملایری آمده است.
0 نظر:
Post a Comment