Thursday, July 15, 2010

پادشاه عربستان سعودی: ایران لیاقت وجود ندارد

پنج‌شنبه ۲۴/تیرماه/۱۳۸۹ - ۱۵/جولای/۲۰۱۰

یکی از دوستان پرسیده بود که چرا درباره‌ی سخن پادشاه عربستان سعودی درباره‌ی ایران چیزی ننوشته‌ام. راستش من همواره گفته‌ام که از وارد شدن به بحث‌ها و جنجال‌های سیاسی و مانند آن خودداری و پرهیز می‌کنم زیرا تخصص و کارشناسی و آگاهی لازم را ندارم. اما چون به او قول داده بودم که چیزی بنویسم کمی در این باره جست‌وجو کردم و در اینجا نتیجه‌ی آن را می‌نویسم. آنچه در زیر می‌آید تنها برداشتی ساده و غیرکارشناسی است.

گفته شد که در ۵ ماه جون/ژوئن/۲۰۱۰ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در دیداری خصوصی در شهر جده با «اروه مورَن» (Hervé Morin)، وزیر دفاع فرانسه، گفته است که «در جهان دو کشور هستند که شایستگی وجود ندارند: ایران و اسراییل».

به نوشته‌ی نشریه‌ی فرانسوی فیگارو، این خبر را دو منبع سیاسی و نظامی فرانسوی تایید کردند اما فیگارو از این دو منبع نامی نمی‌برد. در ایران نیز پایگاه خبری تابناک در روز ۹ تیرماه ۱۳۸۹ برابر ۳۰/جون/۲۰۱۰ آن را منتشر کرد و مردم ایران در بخش نظرها واکنش‌های تندی به این سخن نشان دادند. در برخی از پایگاه‌های اینترنتی تندروی امریکایی/صهیونیستی نیز این خبر بازتاب گسترده‌ای یافت.

این خبر در اینترنت می‌گشت تا این که ملک عبدالله در دیدرای در ماه جولای با باراک اوباما این خبر را دروغ دانست و به اصطلاح آن را تکذیب کرد. وبلاگ نشریه‌ی فرانسوی فیگارو مطلبی در همین باره منتشر کرد نوشته‌ی ژرژ مالبرونو (Georges Malbrunot) که نوشت پیشتر دو منبع فرانسوی حرف ملک عبدالله درباره‌ی ایران را تایید کرده‌اند. این خبر تکذیب در روز دوم جولای ۲۰۱۰ در روزنامه‌ی واشینگتن تایمز هم منتشر شد. حتا ملک عبدالله مجبور شد که در پایگاه‌های عربی‌زبان نیز این تکذیب را منتشر کند. از جمله در پایگاه عربی سی.ان.ان. و چند پایگاه دیگر.

به نظر من با توجه به موردهای زیر دور نیست که ملک عبدالله این حرف را زده باشد:
- پیشینه‌ی مقام‌های عربستانی مانند عبدالرحمان العطیه که چندی پیش ایران را با اسراییل مقایسه کرده بود و ایران را «اشغالگر» جزیره‌های تنب کوچک و بزرگ و ابوموسا دانسته بود!!
- سخن عبدالرحمان عطیه که گفته بود ایران کشوری است که از زمان صفویان به وجود آمده است!!
- دشمنی وهابیان با شیعیان و به طور کلی با ایرانیان
- فعالیت‌های وهابیان برای نفوذ در تاجیکستان و قفقاز و پاک کردن پیشینه‌ی ایرانی این منطقه‌ها و دشمنی آنان با نوروز به عنوان یکی از نمادهای فرهنگ ایرانی
- نگرانی عربستان از این که ایران در کشورهای اسلامی تاثیرگذار شود
- شایعه‌ی این که عربستان می‌خواهد به اسراییل اجازه‌ی استفاده از حریم هوایی خود برای حمله به ایران را بدهد

اما از سوی دیگر دلیل‌هایی هم هست که گفتن چنین سخنی را در شرایط کنونی دور از ذهن می‌سازد:
- میانه‌رو بودن ملک عبدالله نسبت به دیگر سران عربستان
- سیاست ملک عبدالله برای حل مشکل فلسطین و کنار آمدن با اسراییل
- فیگارو از دو منبع خود نامی نمی‌برد
- گسترش و پخش کردن این خبر و استقبال از آن در رسانه‌های وابسته به جریان‌های تندروی امریکایی و مسیحیان تندرو و صهیونیستی و سکوت دیگر رسانه‌های خبری مانند بی.بی.سی و نیویورک تایمز و دیگران در برابر آن

بنابراین شاید این ترفندی رسانه‌ای باشد برای ایجاد التهاب و تنش بیشتر در منطقه‌ی غرب آسیا (یا به اصطلاح نادرست: «خاور میانه») و فشار بیشتر بر حکومت ایران. اما اگر ملک عبدالله به راستی چنین سخنان گستاخانه و یاوه‌ای را درباره‌ی ایران گفته باشد حق هر ایرانی است که به گستاخی و یاوه‌های او واکنش و پاسخ بدهد و دستگاه امور خارجه نیز باید برخورد مناسبی بکند.

1 نظر:

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

شهر براز عزیز،
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید
گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم

موفق و پیروز باشید.
فرهنگی – تاریخی – صنعتی