Saturday, November 21, 2009

رضا براهنی و آمار

شنبه ۳۰/آبان/۱۳۸۸ - ۲۱/نوامبر/۲۰۰۹

یکی از پایگاه‌های اینترنتی که مدتی مرجع پان‌ترکان برای ترویج آمار دروغشان شده بود سایت اتنولوگ بود. اتنولوگ در زمینه‌ی آمار مرجع نیست بلکه خود از آمارهای دیگران استفاده می‌کند. این سایت به موسسه‌ی اس.آی.ال (SIL) وابسته است که موسسه‌ای مذهبی است. یکی از هدف‌های اصلی اتنولوگ گردآوری اطلاعات برای ترجمه‌ی کتاب مقدس (Bible) به زبان‌های زنده‌ی دنیا است.

جالب است که در سال ۲۰۰۵ م./۱۳۸۴ خ. فاخته زمانی نامه‌ی سرگشاده‌ای به سردبیر سایت اتنولوگ نوشته و رضا بَراهِنی و چند تن دیگر (از جمله علیرضا اصغرزاده و ضیاء صدرالاشرافی) آن را امضاء کرده‌اند از اتنولوگ می‌خواهد به درخواست‌های «اولتراناسیونالیستهای فارس» (؟!) وقعی ننهند و در آمار خود تغییری ندهند. آمار ترک‌زبانان ایران که در آن زمان در اتنولوگ موجود بود به دست منبع ناشناسی - احتمالا خود پان‌ترکان! - به اتنولوگ داده شده بود (به پیوند یادشده مربوط به نامه‌ی سرگشاده نگاه کنید).

از سوی دیگر رضا بَراهِنی به بی.بی.سی هم اعتراض می‌کند که چرا در نقشه‌ی زبانی خود آمار ترک‌زبانان ایران را «درست» منتشر نکرده است و بی.بی.سی را به «سایت‌های معتبری چون اتنولوگ» ارجاع می‌دهد! یعنی همانجایی که خود به آن نامه نوشته که آمارتان را آن طور نگه دارید که مطابق میل ما است.

البته اتنولوگ آمار خود برای ترک‌زبانان ایران را با آمار رسمی اداره‌ی آمار ایران منطبق کرد و بازار پان‌ترکان کساد شد. ولی اتنولوگ هنوز اشکال‌هایی دارد مانند استفاده از Farsi به جای Persian و یا تقسیم زبان پارسی به پارسی غربی و شرقی (؟) و نیز اشتباه در آمارهای دیگر.

4 نظر:

Anonymous said...

با سلام
جالب است که آقای براهنی در زمینه علوم سیاسی مطالعه ای ندارند .
نمی دانم چرا نظر شخصی و سیاسی ایشان را بعنوان نظریه ای خاص و تافته جدا بافته مطرح می کنند
آیا اگر یک استاد موسیقی در فیزیک نظریه بدهد ، به صرف استاد بودن او در موسیقی می توان فرض کرد که در فیزیک هم نظریه قابل توجهی دارد ؟

فاطمه said...

با سلام و درود
وبلاگ فوق العاده ای دارید،تقریبا نیمی از آرشیو رو خوندم و لذت بردم
شاد و پیروز باشید

shahrbaraz said...

به فاطمه بانو.
درود به شما و سپاس فراوان از نظر لطف‌تان و این که وقت گذاشتید و نیمی از نوشته‌های این وبلاگ را خواندید. امیدوام سودمند بوده باشد.

پیروز باشید

شهربراز

امید said...


درود بر شما
به تازگی افرادی با نیت های تجزیه طلبانه و مردم ستیز، به جعل تاریخ، مظلوم نمایی قومیتی، تفرقه افکنی و تشویش و نفرت پراکنی اقدام کرده و به تهییج و تحریک تجزیه طلبان می پردازند که بخشی از آن ها را پان عرب ها (در کنار پان ترک ها) تشکیل می دهند و هرگونه مخالفت و یا رد دروغ ها و جعل های تاریخی و نظریات شخصی شان را برنتافته و گوینده رو متهم به ایران-پانیسم (یا بقول خودشون فارس –پانیسم!) می کنند و راه را بر گفتگو و استدلال هم می بندند.
یکی از این افراد پان عرب، محسن رسولی با اکانت Mohsen Rasouli در فیسبوک به چنین فعالیت هایی مشغول و است و جماعتی پیروی تندگرا و افراطی گرد خودش جمع کرده از جنس خودش ( و خودش رو مبرا از نفرت پراکنی می داند). متاسفانه این از امکانات دنیای مجازیه که هرکسی می تونه بدون هیچ گونه نظارت و ارزش گذاری، به ارائه توهمات شخصی و بعضا جامعه ستیز و خطرناک بپردازد، بی این که استدلالی بیاورد و در برابر مستندات پاسخگو باشد. ایشون دقیقا من رو هم (مثل دیگران) به همین دلیل بلاک کردند تا بتونند به دروغ پراکنی هاشون ادامه بدند. ولی گفتم تا شماها و بقیه هم چنین افرادی رو یشناسید و تا جای فعالیت هاشون رو خنثی کرده و کمک کنید تا سره را از ناسره و حقیقت رو از دروغ جدا کنیم.