سهشنبه ١٠/بهمن/١٣٨٥ - ٣٠/ژانويه/٢٠٠٧
چندي پيش بعد از اعدام صدام حسين ديكتاتور پيشين عراق، وكيل اردني وي در سخنان تندي آن را زير سر ايرانيان يا به قول وي ”صفويان آتشپرست“ دانست.
خبر
اين كه وي فرق صفويان و به قول وي ”آتشپرستان“ را نميداند خود مقولهي ديگري است. اما تاكيد من در اينجا بر موضوع آتشپرستي است.
ايرانيان شايد از نخستين ملتهايي بودند كه شروع به پرستش خدايي انتزاعي و ناديده كردند. آنها كه به سطح بالاتري از درك و شناخت رسيده بودند به آتش به عنوان ”نماد“ اهورا مزدا احترام ميگذاشتند. اما همواره تاكيد داشتند كه خداي بزرگ اهورا مزدا به چشم نميآيد. اما اقوام ديگر هنوز به آن سطح فكر نرسيده بودند. هرودت تاريخ نويس يوناني ميگويد ايرانيان خداي ناديدني را ميپرستند و به ديگر ملتها كه براي خدايان خود ماهيت انساني قايل هستند ميخندند و ميگويند ”چطور خداياني را ميپرستيد كه زن ميگيرند و بچهدار ميشوند و به همديگر حسودي ميكنند؟“
تازيان يا عربها نيز كه ظاهرا به اين سطح از بلوغ فكري نرسيده بودند گمان ميكردند كه ايرانيان آتشپرست هستند. آنان خودشان به تازگي پرستش بتهاي سنگي و چوبي را ترك كرده بودند اما به مصداق مثل معروف ”كافر همه را به كيش خود پندارد“. در فرهنگ اسلامي و عربي كلمهي مجوس معادل كافر و بتپرست شد و نوعي اهانت به حساب آمد. مجوس تازيشدهي شكل يوناني-رومي ”مغ“ يعني مگوس (magus) است و نام گروه رهبران و دينكاران بوده نه تمام مردم. انگار كسي به تمام كاتوليكها بگويد كشيشها! يا به همهي مسلمانان بگويد ملاها!
ميبينيد كه هنوز نيز اعراب ”مجوس“ را به صورت دشنام به ايرانيان به كار ميبرند و ما را آتشپرست ميدانند.
چند ماه پيش به يك رستوران تركيهاي رفتم به نام اوستا! از روي كنجكاوي از خانم پيشخدمت پرسيدم اوستا به چه معناست؟ گفت نام دين گروهي آتشپرست اهل تركيه است!!!!! گفتم ولي اوستا نام كتاب ديني زرتشتيان است و آنها نيز آتشپرست نيستند. و اين دين هم يك دين ايراني است. گفت بله. در ايران هم هستند. ولي اصلشان در تركيه است! گفتم خير اصلشان ايراني است و كمي به تركيه آمدهاند. با حالت خاصي پرسيد: شما ايراني هستيد؟ گفتم بله! گفت معلوم است!
Tuesday, January 30, 2007
اين ايرانيان مجوس
نوشتهی
شهربراز |
ساعت:
11:47 PM |
پيوند دایمی
0 نظر داده شده |
نظردهی
دستهبندی فرهنگ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 نظر:
Post a Comment